پرش به محتوا

پنل کجا باید باشد ؟

دسامبر 24, 2010

اگر دو پست به عقب برگریدم من گفتم ۱۰۱ دلیل وجود داره که پنل باید عمودی باشه  و دونستن یک دلیلش کافیه که یه جور صرف جویی در مصرف انرژی محسوب میشه و یک پرسید این یعنی چی ؟

چون خودم هم دقیق نمیدونستم یعنی چی دنبال یک نرم افزار گشتم که حرت موس را روی دسکتاپ ثبت کنه که IOGraphica دیدم . آزاد نیست :/ ولی اجازه دانلودش که آزاده ؟! آره میدونم که ریچالد استالمن گفته تنها راه مبارزه با نرمافزار های غیر آزاد اکیدا استفاده نرکردن از نرم افزارهای غیر آزاده  ولی تنها راه فهموندن کمبود مثلا  یک نوع  نرم افزار آزاد اکیدا استفاده از نرم افزار معادل غیر آزادشه ! 😀

خوب خلاصه از اطرافیانم خواستم تا با این برنامه از حرکت موسشان روی صفحه یک گراف بگیرند و بعد تصویر را برای من بفرستن . اول انتظار داشتم که جمعیت نمونه، حدود ۵۰ نفر باشه ولی  شد ۱۵ نفر !

شرایط آزمایش این بود که شرکت کننده ها از پنل استفاده نکنن و مدت ثبت گراف موس هم ۵ تا ۸ دقیقه بود . این هم از گراف ها :

من زمینه سفید گراف ها رو پاک کردم و تا حدودی هم سعی کردم  طول و عرض ، تصاویرو متعادل کنم تا بشه خطهای حرکت موس ها را روی هم گذاشت و شد این :

خوب احتمالا به این نتیجه میرسیم که اصلا پنل باید وسط صفحه باشه . یه چیزی مثل gnome do یا شکل و شمایل چیزایی که تو KDE دیدم البته در همون ۱۰ دقیقه ای که سراغ Kde رفته بودم! ولی وقتی به این فکر میکنم که برای دست رسی بش باد پنجره ای که بازه را ببندم  پشیمان میشم . البته شاید بشه به یک ایده تازه رسید که مجبور نباشیم پنجره را ببدیم یا جا به جا کنیم . خوب میریم دباره سراغ  پنل، سمت چپ را که باید فراموش کرد . مقایسه گراف های چپ دست ها و راست دستها هم نشون داد زیاد حرکت موس روی صفحه متفاوت نبود که علتشم اینه که  همه طابع جای کلید های اپلیکیشن ها هستیم . در این تصویر پنل بالا و پنل سمت راست تقریبا یک جورند و البته پنل بالا برندست ! اما من یک دفاع دیگه هم دارم! اینو ببیند :

من خطوط حرکت موس را پاک کردم و فقط نقاط  توقف را گذاشتم . من عقیده دارم بیشتر زمانی سراغ  پنل ها میریم که موس قبلش توقف داره یا به عبارت دیگرنقاط توقف موس فاکتور بهتری برای این هستن که بفهمیم تمایل موس روی صفحه به چه سمت هست تا خطوط حرکت . حالا منطقه پر تراکم تر و فاصلشو از پنل ها نگاه کنید .

و این هم دلیل اسرار من بر پنل عمودی ! و خوب از نوع سمت راست بهتره  😉

8 دیدگاه leave one →
  1. Moein permalink
    دسامبر 24, 2010 19:45

    به نظر من این بررسی از پایه اشتباهه.

    اول باید نگاه کنیم در مثلا ۳ ساعت استفاده از کامپیوتر ما چقدر از وقتمون رو روی پنل‌ها میگذرونیم. خیلی کم (شاید کمتر از ۱۰ درصد)! پس باید برای پنل از جاهایی استفاده کنیم که کمترین استفاده رو روی مانیتور دارند، و الکی جاهای پرکاربرد رو برای یک چیز کم‌کاربردتر نگیریم. (دقیقا برعکس چیزی که شما گفتید) خوب حاشیه‌ها کمتر استفاده میشند، در نتیجه مناسب‌تر هستند.

    مسلما توی چیزی مثل gnome-do هم این قضیه خیلی مهم نیست، چون اکثر کاربرد اون با کیبورد هستش، نه ماوس.

    حالا بهتره که پنل‌ها عمودی باشند یا افقی ؟ من خودم عمودی رو ترجیح میدم، و دلیلش Wide Screen شدن مانیتورهاست و اینکه توی کارهام بیشتر به فضای عمودی نیاز دارم، در نتیجه ترجیح میدم که اون پنل از اون فضای کم کاربرد چپ و راست بگیره تا از فضای پر کاربرد بالا و پایین. البته فکر کنم برای بقیه هم همینطور باشه. چند بار شده که به چپ یا راست scroll کنید ؟ در حالی که تمام عمرمون داریم به بالا و پایین scroll می‌کنیم 🙂

    حالا این پنل‌ها چپ باشه یا راست، دیگه به نظر من شخصیه، ولی فکر کنم سمت راست بهتر باشه. دلیلش هم اینه که اکثر برنامه‌هایی که ما استفاده می‌کنیم از زبان‌های چپ به راست استفاده می‌کنند، در نتیجه در سمت چپ چیز‌های پر استفاده‌تری دارید نسبت به سمت راست (چون ممکنه نوشته‌ها زودتر تموم بشند و اونجا چیز خاصی نباشه دیگه) و خوب چون سمت راست کم استفاده‌تر هست، پس میتونه جای مناسب‌تری برای پنل باشه.

  2. دسامبر 24, 2010 20:00

    آره ، بعضی ها ترجیح میدن اصلا پنل نباشه یا جایی باشه که کم کاربرد تره . تقریبا این اصلا کلی نیست ولی من خیلی از پنل ها استفاده می کنم . مخصوصا موقعی که با gimp و inkscape کار میکنم و دوست ندارم وسط کار مجبور باشم برم دنبال چیزی بگردم میخوام دم دست باشه . شاید نسبت مدت استفاده از پنل نسبت به زمانی که دارم از صفحه استفاده میکنم نا چیز باشه ولی توقفی که وسط کار به وجود میاد اصلا خوشایند نیست . من یک پنل جمع و جور که فقط یک نوار چند میلی متری از صفحه را گرفته و در عین حال دم دسته را ترجیه میدم .
    کلیدا میانبر هست ولی خوب من بازم میگم پنل :d . البته کلا سلیقه هم این وسط دخیله . اون دلیل هم که برا عمودی بودن گفتی موافقم

  3. دسامبر 24, 2010 21:48

    با مویین موافقم، پنل‌ها باید در جاهای کم کاربردتر قرار بگیرن.

  4. دسامبر 25, 2010 08:41

    خوب پس پنل عمودی سمت چپ ؟

  5. دسامبر 25, 2010 15:21

    همین که شما گفته بودید که پنل باید عمودی باشه حدس زدم که ربطی به این مسپله داشته باشه
    ممنون برداشت جالبی داشتید

  6. دسامبر 31, 2010 07:08

    من با عمودی بودن پنل کاملا موافقم به همون دلیل که دوستمون گفت: فضای عمودی صفحه ها کم شده و هر پیکسلش ارزش‌مند هست.
    اما فکر می‌کنم پنل باید سمت چپ باشه. من از اوبونتو استفاده می‌کنم و دکمه‌های پنجره‌ها سمت چپ هست. منوهای برنامه‌ها هم که همه سمت چپ هستند. وقتی پنل هم سمت چپ باشه دیگه آدم برای هر کاری یک راست میره سمت چپ صفحه و این یعنی اینکه کاربر لازم نیست مدام بین راست و چپ صفحه جابجا بشه. این یعنی صرفه‌جویی در زمان و انرژی.
    من این ایده رو در پروژه خودم یعنی آریوس پیاده کردم:
    http://www.webupd8.org/2010/12/arios-light-interface-and-heavy.html

  7. گلناز permalink
    دسامبر 31, 2010 08:12

    منم پنل عمودی استفاده می‌کنم
    البته سمت راست گذاشتمش و به نظرم چون جای خوبیه چون راست دستم و معمولا موسم وسط‌های سمت راست صفحه می‌ایسته

  8. دسامبر 31, 2010 08:14

    منم نظرم همینه برا همین میزارمش راست

بیان دیدگاه