پرش به محتوا

متغیر ها !

آوریل 14, 2009

سلام تاکس چطوری ؟
یه مدت بود نبودم . رفته بودم سفر از اون طرف هم رفتم اصفهان
بعد از سالها بهار اصفهان را دباره دیدم . میخواستم یه سر به جلسه لاگ اصفهان هم بزنم ولی درش بسته بود .

چرا اینجوری نگاه میکنی ؟ بابا تقصیر من نبود که . میدونم خیلی وقته به وبلاگ سر نزدم ولی تقصیری نداشتم.

ای بابا . اخه من چه کار کنم که بعد چندین روز که از سفر بر میگردم ای دی اس ال قطعه بعد هم که وصلش میکینیم این دفه تلفن ها قطع میشه اونم که وصل میشه این دفعه وردپرس لوگین نمیشه . تازه شانس اوردی یکی از بچه ها لاگ خوزستان بهم گفت چجور لوگین بشم اگرنه حالا حالا ها اینورا پیدام نمیشد .

قبوله دیگه ؟ بخشیدی مارو ؟ خدا را شکر 😀

راستی تاکس من تازگی یه چیزایی در باره متغیر ها در لینوکس فهمیدم . راست میگن ؟

مثلا میگن :

در لینوکس دو نوع متغیر داریم که عبارتند از متغیر های سیستمی و متغیر های تعریف شده به وسیله کاربر

متغیر های سیستمی به وسیله خود لینوکس ایجاد و تعریف میشه , این متغیر ها با حرف بزرگ نمایش داده می‌شوند و
بر عکس متغیر های کاربر با حرف کوچیکه .

این متغیر های سیستمی را با دستور set یا declare میشه دید .

مثلاً ما یک متغیر سیستمی به نام BASH داریم که نام پوسته یا شلی که استفاده میکنیم در آن ذخیره شده .
برای دیدن مقدارش یک ترمینال باز میکنیم و میزنیم

echo $ BESH

اخطار به کسایی که هنوز نمیدونن کجا هستند و با کی طرفند !(با این دستور ادم یاد میتی کامان میوفته 😀 )

echo $OSTYPE

No comments yet

بیان دیدگاه